maanantai 6. toukokuuta 2013

Pään sisäisestä draamasta ja koreamuodista.


Olen täällä ulkomailla ollessani tajunnut, että sielussani on kasvanut kaksi hyvin vastakkaista persoonallisuutta joiden elämää olen ruvennut käsikirjoittamaan. Heidän reaktioitaan pohtimalla pystyn sekä nauramaan kulttuurilleni että käsitteistämään ulkopuolista maailmaa.
Vielä tällä hetkellä hahmot ovat ehkä enemmän sivupersooniani kuin varsinaisia draaman henkilöitä.
Toinen heistä on ihan tavallinen haja-asutusalueella asuva suomalainen persu, joka usein ääneen ihmettelee nykymaailman menoa. Hänen lempisanontansa on: Jos isovanhemmat olisivat eläneet näin, nyt puhuisimme venäjää.
Toinen sen sijaan on ihan tavallinen teennäistä elämää elävä punavuorelainen muotibloggaaja. Muutettuaan Helsinkiin hän aloitti bloggaamisen peitelläkseen huonoa itsetuntoaan. Tämä näkyy blogin tasapuolisena tylsyytenä, joka on johtanut siihen, että hänen blogistaan on tullut Suomessa hyvin suosittu.

Tänään olen antanut sisäiselle muotibloggaajalleni puheenvuoron. Olen kuitenkin editoinut hänen tekstistään hiukan roisimman.

hallyuHallyuHAllyuHALlyuHALLyuHALLYuHALLYU

Muoti ei tunne rajoja. Muoti on aina ylittänyt rajoja yhtä vauhdikkaasti kuin sukupuolitaudit. Hivin jälkeen suurin kansainvälinen yllättäjä on ollut Korea. Korealaisuuden aalto -käsite otettiin käyttöön pekingiläisessä lehtimaailmassa vuonna 1999. Korealaisuus löi itsensä läpi ensin juuri nuorisokulttuurin puolella. K-pop musiikki on jo valloittanut koko Aasian. Suurin uusi aluevalloitus on Etelä-Amerikka, jossa K-popin suosi on hurjassa kasvussa.
Mitä nuoriso edellä sitä huippumuoti perässä. Yksi ensimmäisistä länkkärimaissa breikanneista korealaisista muotisuunnittelijoista on Lie Sang Bong. Hänen 2002 kokoelmansa puhututti Pariisin Muotiviikoilla. Muun muassa Lady Gaga käyttää hänen vaatteitaan.
Korealainen muotiteollisuus ei kuitenkaan ole vain muotiviikkohifistelyä. Liikkeellä on myös paljon mahtavia nuoria tekijöitä joiden kohtuuhintaisia tuotteita pystyy kuka tahansa tilaamaan äänternetsin ihmeellisen maailman ansiosta jopa routaisille rajoille.
Uusimpana tulokkaana on pakko mainita 2010 aloitettu Margarin Fingers, joka lähti liikkeelle suunnittelija Ju Hyeon Leen ja erään floristin yhteisestä taideprojektista.
Korealaiset suunnittelijat ovat nimenomaan tunnettuja hienoista ja viimeistellyistä yksityiskohdista, jotka usein yhdistyvät rankan graafisiin leikkauksiin. Koreamuodin erottaa muusta aasialaisesta suunnittelusta sen vähemmän traditionaalisista yhdistelmistä. Sitä pidetään usein länsimaisen ja aasialaisen suunnittelukulttuurin parhaat palat yhdistävänä timanttina.

Hyviä nimiä guugeliseerata – edellisten lisäksi – on Human potential, Goen Jr, Steve J. & Yoni P., Kye, Low Classic ja CY. Choi.

Koska kesä saa ja lämpötila nousee, olen aloittanut hullun viuhkojen ostamisrumban. Ainakin parikymmentä viuhkaa on saatava ennen kuin Suomeen tulen. Täällä viuhkoja myydään kaikkialla. Kaikki muotitalot ja museotkin ovat suunnitteluttaneet itselleen omat viuhkat. Miksi ei kukaan Suomessa suunnittele viuhkoja? Minä vain kysyn, minä ja sotiemme veteraanit. Ei saatana, nyt meni haja-asutusaluepersun puolelle. Lopetamme tältä illalta ja käperryn jokaisen persoonani voimin nukkumaan.


Tao tao,


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti