Viikon
kuumeen jälkeen pääsin lauantaina lopulta hoippumaan Daniel Libeskindin
(namedropping, tiedän, googlaa) suunnittelemaan Mediakeskukseen kuuntelemaan
Orlanin luentoa.
Orlan on tehnyt kuuluisimman teoskokonaisuutensa leikkaussalissa. Hän
lukee ääneen samalla, kun hänelle tehdään kauneusleikkausta. Pitäisi ehkä olla
”kauneus”leikkausta. Olen aina ollut
ahdistunut verestä ja leikkaussaleista ja siksipä hänen työskentelystään
keskusteleminen tuntui minusta sopivalta kohdata flunssalääkkeiden
turruttavassa harmoniassa.
Ah,
hetkeksi keskeytän laulaakseni oodia kansainvälisten yksityisklinikoiden
lääkemääräyksille. Jos jotain maailmassa vihaan niin se on suomalainen
hoitohenkilökunta. Mitään niin arroganttia ja asiakasepäystävällistä toimintaa
saa maailmasta etsiä. Ja minä olen asunut seitsemän vuotta Venäjällä. Suomessa,
kun menee lääkärille, saa etäistä joskus jopa kohteliasta palvelua ja hyvässä
lykyssä lääkemääräyksen, joka pitää tietenkin itse sairaana apteekista noutaa. Kansainvälisillä
klinikoilla saa ihanan huolehtivan asiakasystävällisen lääkärin ja kotiin
viemisiksi kassillisen mitä erilaisimpia tabletteja. Minun tulee ikävä niitä
pieniä keltaisia, veivät tunnon kielestä, mutta samalla pystyi nielemään ilman
kivunhuutoja.
Mutta
siis Orlan. Yllättävää kyllä kiinnostavinta oli kuulla hänen alkuaikojen
prokkiksistaan.
Jotenkin
jäin mielessäni filosofoimaan sitä, että onko ruumiin muuttaminen loppujen
lopuksi muutosta ollenkaan. Eikö suurin osa ruumiillisuutta ole mentaalista?
Ihmisen minäkuva on psyykkinen rakenne. Eikö olisi ollut kiinnostavampaa
esimerkiksi yrittää kehittää itselleen vaikka syömishäiriöisen minäkuvaa ja
pyrkiä sen peilin kautta tekemään taidetta? Orlan kai oli yrittänytkin palkata
psykologin muuttamaan omaa psyykettään, mutta kukaan ei suostunut.
Vaikkakin
Orlanin feminismi on ehkä vähän sellaista 80-lukulaista: nainen ja ruumis ja
objekti ja blaa blaa blaa, mutta kiinnostavaa shittiä.
Tänään
kävin Wah Luen Industrial Centerissä. Siellä on useiden taiteilijoiden
työhuoneita.
Tapasin
Leung Kui Tingin. Hän on yksi Hongkongin kuuluisan New Ink Painting -liikkeen
jäsenistä. 1960-luvulla nuoret taiteilijat yhdistivät länsimaisia vaikutteita
perinteiseen kiinalaiseen mustemaalaukseen kehittäen jotain aivan uutta. Monet
muiden alojen ammattilaiset mm arkkitehdit, ja suunnittelijat antoivat paljon
uuden mustemaalauksen abstraktiin muotokieleen. Leung Kui Tingkin oli alunperin
muotoilija.
Hänen
työnsä ovat valtavia kokoluokaltaan ja häkellyttävän täynnä pientä
yksityiskohtaa.
Kävin
myös Jaffa Lam Laamin työhuoneella. Hänestä olen kirjoittanut ennenkin. Hänen
Hong Kongin kulttuurikeskuksessa ollut näyttelynsä loppui kuukausi sitten. Osa
teoksista oli vielä kuljetuspakkauksissa hänen työhuoneellaan.
Jaffa
on mukana monessa. Hän on mm. ollut perustamassa hkair.org -organisaatiota joka
järjestää taiteilijoille residenssejä. Hän haukkui taideopinnot ja sanoi
oppineensa kaiken sisällöllisesti kiinnostavan residensseissä muiden
taiteilijoiden kanssa keskustellessa ja että taidekouluissa viettämänsä 7
vuotta oli aivan liian pitkä aika suhteessa saatuun hyötyyn.
Jaffa
alkoi tehdä yhteisötaidetta vuonna 2003 ja on siitä lähtien tehnyt osan
teoksistaan yhteisöllisesti. Aikaisemmassa postauksessani mainitsin hänen
projektinsa työttömien hikityöpajaompelijattarien kanssa.
Vietettyäni
päivän työhuoneilla teollisuusalueella tulin takaisin keskustaan ja kävin
syömässä hampurilaisen kauppakeskuksen katolla.
Antti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti