tiistai 19. helmikuuta 2013

Bäk tu beisiks bäk tu taide.


Jahans,
arki.

Kävin tapaamassa muutamaa taiteilijaa heitin työhuoneillaan. Koska Honkkarissa ovat vuokrat pilvissä, on oma taiteenlajinsa löytää halpoja työhuoneita. Kaupunkiin on syntynyt parille teollisuusalueelle taiteilijoiden työhuonekeskittymiä. Yksi on hevonvitussa Uusilla territorioilla, sinne raahustan myöhemmin. Eilen kävin pääsaaren laidalla sijaitsevassa Chai Wan Industrial City Phase 1:ssä. Alue oli vielä joitakin vuosia sitten halpaa, mutta nyt ovat vuokrat kohonneet pilviin. Ne taiteilijat, jotka muutama vuosi sitten tajusivat ostaa työhuoneen Chai Wanin teollisuusalueelta, ovat ainoat, jotka jäävät.
Yksi heistä on Ray Chan See Kwong entinen matemaatikko, joka lähti Australiaan opiskelemaan keramiikkaa ja toimii nyt sekä taiteilijana että opettajana. Jonkun verran sellaisia perusrumia keramiikkasöhellyksiä, jotka toivat mieleen suomalaiset huovutettu kaksipiippuinen hattu päässä tehdyt ”keramiikkateokset”. Se tyyli on siis universaalia. Pieni puistatus. Mutta Raylla oli myös monia mahtavia duuneja. Tekee paljon materiaalikokeiluja, joita polttaessa on räjähtänyt työ jos toinenkin. Viime aikoina kiertänyt puu-uunipolttoreissuilla Virot ja Japanit. Saanut tuhkalla aikaiseksi hienoja hopeisia lasituspintoja. Näytti joitain uusia savikeksintöjä, joita Japanissa on tehty. Mm. sellainen läpikuultava savi, jonka voi polttaa alhaisessa lämpötilassa.

Näin myös Carol Lee Mein. Hänen valomaalauksistaan olen keuhkonnut aiemminkin. Hän siis jättää perussanomalehtipaperia aurinkoon tummenemaan. Paperin päälle jätetyistä esineistä syntyy vaaleampia kohtia. Viikkojen valottamisen aikana pystyy esineitä siirtelemään ja näin luomaan erisävyisiä tummentumia.
Hän tekee myös paperikollaaseja suitsuketikulla polttamistaan papereista.
Viimeaikoina hän on työstänyt muistojaan omien lapsiensa lapsuudesta. Lapset ovat aikuisia ja muuttaneet kuka minnekin. Varsinkin ulkomailla asuvat lapset ovat hänellä läsnä enemmän ajatuksiin nousevissa muistoissa ja sitä kautta teoksissa.

Kolmas taiteilija, jonka tapasin on Yim Waiwai. Rakastuin hänen duuneihinsa ihan päätä pahkaa. Hänen teoksensa mittakaavat ovat pieniä, perhosen kokoisia. Yim on taustaltaan keraamikko, mutta tekee installaatioita vaihtelevista materiaaleista. Viimeaikoina hän on ollut erityisen kiinnostunut kyynelpussista:


Yim on juuri julkaissut kirjan keksimästään LvLn-viruksesta. Taiteilija on tehnyt kokonaisen pseudotieteellisen aineiston LvLn (Love me love me not) -viruksen tarttumisesta, käyttäytymisestä ja lisääntymisestä.
Erittäin epäkaupallinen taiteilija, mikä on todella freesiä tässä talouden läpihapattamassa kaupungissa. Häntä ei olla otettu minkään gallerian listoille juuri teosten epäkaupallisuuden takia. Toisaalta hänellä on teoksia kymmenen museon kokoelmissa. Hän siis elättää itsensä opettajana.

Nyt lähden katsomaan 13000 Buddhaa tuonne kauemmas keskustasta. Siinä matkalla käyn katsomassa näyttelyn, jossa on esillä Fabergen munia.
Kaikkea kaikkea.

Tao tao,
Antti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti