Tapasin männä viikolla Hongkongin taidemaailman grand old
hahmon Johnson Changin. Hän perusti vuonna 1983 Hanart TZ gallerian, joka on
yksi Hongkongin arvostetuimpia. Hra Chang on ehdoton osa kaupungin kulttuurikermaa.
Tyypillinen omaa puhettaan rakastava ukko. Jotenkin suhtaudun suunnattomalla
tuskastumisella vanheneviin miehiin, jotka kerran suunsa aukaistuaan eivät saa
horinatulvaa loppumaan ilman, että pommi tipahtaa. Kai sydämessäni pelkään
tulevani vanhemmiten samanlaiseksi horisijaksi. Hra Changin puheita
myötäillessä kuulin muutaman mielenkiintoisen anekdootinkin.
Mm.
Kiinan viimeisen keisarin opettaja oli kantonilainen, joka
vuoden 1911 demokratiavallankumouksen yhteydessä muutti Hongkongiin. 1930-luvulla,
kun Pu Yi mietti ottaisiko Mantšukuon kuninkuuden vastaan vai ei, vastusti
hänen entinen opettajansa sitä kiivaasti. Pu Yi meni ja ryhtyi
nukkehallitsijaksi, mutta lähetti entiselle opettajalleen kiitokseksi eriävästä
mielipiteestä itse tekemänsä kalligrafian. Teos on edelleen viimeisen keisarin
opettajan pojanpojalla, joka on horisijaukon kaveri.
Tämän tarinan jälkeen poistuin takavasemmalle. Siellä se
ukko varmaan puhua papattaa edelleen.
Puhuin menneistä sukupolvista erään ystäväni kanssa ja hän kertoi,
että hänen isoisänsä aikaan Hongkongin keskustaan ei päästetty muita kuin
eurooppalaistaustaisia. Kiinalaiset saivat tulla vain, jos olivat siivoojia tai
muuta palveluskuntaa. Jotenkin useiden paikallisten puheessa kuultaa nopeasti
läpi lievä Englanti antipatia. Eikä sitä voi ihmetellä, kun miettii kaikkea
sitä epäinhimillisyyttä ja suoranaista apartheidia, jota Englannin vallan alla
Hongkongin kiinalaiset ovat joutuneet kohtaamaan. Onneksi tuli kommunistinen
Kiina ja vapautti länsimaisen imperialismin ikeestä.
Tässä kaupungissa raha änkeää kaikkialle. En ole kuullut
näin paljon puhetta rahasta koskaan. Mikä ei sinänsä ole välttämättä paljoa.
Enhän tunne ketään, joka koskaan puhuisi rahasta. Phyi, sellaisille ihmisille.
Mutta tässä kaupungissa rahasta tullaan puhumaan jopa
minulle. Hongkongissa ei kuulemma pysty elämään ilman rahaa. Myöskin taiteen
yhteydessä rahallisesta arvosta ja myymisestä puhutaan avoimesti. Keskustelin
Grotto-gallerian perustajan Henry Au-yeung’n kanssa ja hänen puheensa oli
pelkkää kannattavuutta ja teosten hintoja. Hän kylläkin korosti, että teos
pitää ostaa mieltymysten, ei hinnan mukaan, mutta tuossakin lauseessa oli sana
OSTAA. Myös yliopiston nykytaide-luennoilla käsitellään teosten ja
taiteilijoiden hintakehitystä osana taideanalyysia.
Helsingin yliopistolla en ole yhdelläkään luennolla kuullut
yhden yhtä teoksen hintatietoa. Suomessa taideteoksen rahallinen arvo ei ole
arvo ollenkaan, kun taas Hongkongissa se on yksi teoksen määritteistä. Näin
ovat maailmat erilaisia.
Luen edelleen tippa silmässä tätä ihanaa Grandma Gandpa Cook
-keittokirjaa:
When the children were young, we lived on scraps. I
collected garbage and worked at five jobs a day to make ends meet. But I knew
people who fared even worse. I saw my neighbours eat flower from bamboo trees.
Their bellies swelled up and they died. During the war, our entire family of
eleven came to Hong Kong.
Isovanhempien tekemä ruoka on niin universaalisti osa
kaikkien maailman ihmisten lapsuutta. Hongkongilaisuus on lähes 100%
pakolaisuutta. Tähän kaupunkiin ollaan tultu paremman elämän toivossa. Siksipä
tähän kaupunkiin sopii ajatus pakolaistaustaisten isoäitien ja isoisien
lempiohjeista kootusta keittokirjasta. Toisaalta kyllä tällainen teoksen voisi
koota myös Suomessa.
Huomenna alkaa kiinalaisen uudenvuoden juhlinta.
Kannat kattoon!
Tao tao,
Antti
Hei.
VastaaPoistaAsuin aikanaan vuosia Tokiossa, ja nämä samat puhunnat rahasta ovat kovin tuttuja.
Luulen, että se on länsimaalaista nykäriä tekevien aasialaisten keskittymien yhteinen tapa puhua aiheesta. Varsinkin Hong Kongin (mutta myös muun Aasian) taidemarkkinat kuumenivat 90-luvulla, kun länsi yhtäkkiä suvaitsi kääntää lihavan lehmän silmänsä itään ja alkaa diggailla aasialaisten tekemää taidetta.
Siitä tuli kehä joka jatkuu yhä: länkkärit pitävät vain tietyntyyppisestä nykäristä ja sen arvo nousee, samalla sitä tuotetaan koko ajan lisää (niin kuin olet nähnyt siellä gallerioissa). Tästä puheesta (ja loistogallerioista) jää uupumaan sitten ne muut kansallisemmat ja ei-niin-länsimodernit taiteet.
Sanoisin, että onhan meilläkin rahapuhe tullut lähes ainoaksi tavaksi noteerata vanhaa taidetta mediassa. Joko se on davincikoodimaista dekkaripaskaa (aarteiden löytämistä ja sitä rataa) tai ennätyshintoja huutokaupoissa. Eikä siinä todellakaan puhuta taiteesta sinänsä mitään. Nyt oli just tällainen skandaalihakuinen mukauutisointi YLEllä, että saataisin persut rivissä kiljumaan taiteen kamalia hintoja:
http://yle.fi/uutiset/huippunykytaiteen_hinnat_karkaavat_suomen_museoilta/6482262
Toisaalta en osaa sanoa, miten itseisarvoisesti Aasiassa nähdään taide. Mun tuntuma on, että se on aina jotenkin välineellistä, ainakin välineellisempää kuin lännessä. Japanissa esimerkiksi ei ole virallista kulttuuripoliittista ohjelmaa eikä varsinkaan mitään taiteilijoiden tukijärjestelmiä – eli taide on vain puuhastelua eikä valtiollisesti niin tärkeä juttu.
Ja Kiinahan nyt on sitten näissä taiteen välineellisyys -keskusteluissa ihan oma lukunsa.