lauantai 2. helmikuuta 2013

Narkkareita, hiviä ja teelaatuja


Maailmassa on niin monia maailmoja.
Olin tässä eräänä päivänä uuden ystäväni kanssa bilettämässä ja päädyimme jatkoille hänen kaveriensa luokse. He olivat menestynyt designer-pariskunta, jotka asuvat kalliissa kolmen makuuhuoneen loftissa eräässä keskustan pilvenpiirtäjässä. Mukavia tyyppejä. Paitsi, että aika nopeasti kävi ilmi, että he käyttävät säännöllisesti kristallia. Mikä käsittääkseni on yksi vaarallisimmasta huumeista maailmassa. Jotenkin sitä aina kuvittelee, että huumeiden käyttäjät ovat kaikki rupinaamaisia autostereovarkaita. Mutta niinpä on tämä oletus, kuin moni muukin Suomessa totuutena opittu, täysin väärä.
Aloin pohtimaan suhdettani aineisiin, joilla pää pannaan sekaisin. Jostain syytä olen ihmeellisen yksiavioisesti sitoutunut känniin. Muuntuneen tietoisuudenhakuisuushan on universaliteetti. Ei ole kulttuuria, jossa päätä ei pantaisi sekaisin: pilvellä, kokalehdillä, kännillä, dervissitanssilla. Kulttuurista toiseen ihmiset haluavat kokea tätä todellisuutta suurempaa. Muuntuneen tietoisuuden hakuun käytettävä aine on kulttuurisidonnainen. Suomessa se on viina. Tässäkin asiassa huomasin siis sisäisen persuuteni istuessani 33. kerroksen parvekkeella jatkoilla auringon noustessa pilvenpiirtäjien takaa.
Ko. pariskunta kertoi olevansa hiv-positiivisia. ”Tyypillistä narkkareille, niillähän on kaikki taudit”, ajatteli sisäinen persuni. Mutta oli mielenkiintoista keskustella aiheesta. En tiennytkään, että nykyisillä lääkkeillä hiv-virusten määrä saadaan laskettua niin alas, että tautia ei voida edes testeillä selvittää. Ja että lääkityksellä olevalta on lähdes mahdoton saada tartuntaa. Suurin tartuttajaryhmä tällä hetkellä ovat siis ihmiset, jotka eivät tiedä olevansa hiv-positiivisia. Kaikkea sitä oppii.
Joka tapauksessa pyyhin tarkasti kaljapulloni suun. Mistä sitä tietää millä verispermaisella pullonavaajalla senkin avasivat. Mokomat hiv-narkkarit.

Tänään aion käydä Hongkongin tee-museossa. Olen täysin luonteeni vastaisesti siirtynyt kahvista teehen. Olen jopa löytänyt lempiteelaatuni. Olen aina pitänyt kaikkia teelaaduista keskustelijoita turhina runkkareina. Ja nyt sitten olen itse päätynyt pitäväni erityisesti tummemmaksi paahdetusta tieguanyin merkkisestä teestä.

Minä itse olen oman tuomitsevuutensa ja ennakkoluulojensa paras kaataja - on tämän viikon syvällinen lopputulema.

Tao tao,
Antti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti