tiistai 22. tammikuuta 2013

Pari kinkkitaidehissan keskeistä kikerrystä


Koska en näytä saavan unta niin avaan tässä lämpimikseni muutamaa kinkkien taidehissan keskeistä teosta.




Shi Lu "Fighting in Northern Shaanxi" (1959)

Shi Lu maalasi yllä olevan mustetyön kaikkien kommunistisen taiteen sääntöjen mukaan. Vuoriston punaisuus symboloi teoksissa luonnollisestikin sitä kommunistisen auringonnousun onnea, jota tulevaisuus olisi tulvillaan. Shin ajatuksena oli maalata Suuri Johtaja huolestuneena seuraamassa taistelun ja kansansa tulevaisuuden ratkaisevaa hetkeä.
Koska Shillä oli mennyt Maon vaimon kanssa sukset ristiin, syntyi teoksesta toinen tulkinta: Shi on kääntänyt Maon selän hevoselle. Hevonen ja sitä taluttava mies symboloivat Kiinan kansaa, johon Mao suhtautuu kopeasti. Tämän tulkinnan johdattamana taiteilija heitettiin vankilaan ja hänestä tuli myöhemmin seinähullu.
Kaikki eivät kestä kommunistisen onnen valoa.




Sun Zixi "In front of Tiananmen" (1964)

Sun Zixin mittava öljyväriteos oli aikoinaan kommunistisen Kiinan juhlituimpia teoksia. Kuva-alan keskelle (kultaisesta leikkauksesta tietömättömien sosrealistidiletanttien mielestä teoksen tärkein kohta) on törpätty Maon muotokuva. Muotokuvan molemmilla puolilla on tekstit, jotka taiteilija on asettanut Kielletyn kaupungin muuriin. Todellisuudessa ko. tekstejä ei muurissa lue. Vasemmalla lukee jotain yhtenäisestä Kiinasta ja oikealla kansainvälisestä yhdistymisestä. Vasemmalla on Pekingiin kauempaa tulleita etnisiä vähemmistöjä. Yksi ryhmäläisistä mao-hatussa ottaa heistä juuri kuvaa. Oikeanpuoleisen tekstin alla on juuri noihin aikoihin voimakkaasti laajennetun kommunistisen Kiinan laivaston edustajia, jotka ottavat itsestään kuvaa. Maon kuvan alla ovat modernin Kiinan, maan tulevaisuuden edustajat ja Sinä teoksen katsoja olet yksi heistä: otat heistä kuvaa. Heidän otsikkonsa on Mao ja koska olet yksi heistä, on hän myös sinun otsikkosi.

Nämä teokset ovat sinänsä hyvä pari nostaa tähän esille sillä keisarillisen Kiinan kaatumisen (1911) jälkeinen aika on monella tavalla ollut juuri perinteisen mustemaalauksen ja länsimaisen öljymaalauksen välistä kädenvääntöä. 1920-luvulla kiinalainen nationalistinen kuvataide otti paljon vaikutteita Japanin maisemamaalauksesta ja heidän musteteoksistaan. Sen seurauksia näkyy yllä olevassa Shi Lun teoksessa.
Öljyväri teki kuitenkin tuloaan ja lopullisen läpimurron se teki kommunismin voitettua. Tähän vaikutti paljon Euroopassa maalausta opiskellut Xu Beihong. Tultuaan takaisin, hän ryhtyi poliittisesti aktiiviksi uuden uljaan kommunistisen Kiinan puolesta.
Öljyteokset koettiin poliittisiksi, musteteokset vanhoillisiksi.

Summa summarum, alea jacta est, nyt jatkan unia.

Tao tao,
Antti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti