maanantai 21. tammikuuta 2013

Yleiskatsaus viimeisen kolmenkymmenen vuoden keskeisiin hongkongilaisiin taiteilijoihin eli persuksi: lätinää vinosilmien postmodernista tekotaiteesta


Herra mun vereni!

Tätä blögiä on käynyt lukemassa monia tuhansia ihmisiä. Johan on, ketä olette? Jopa jollain ihme nettipokeripalstalla ollaan kommentoitu blogiani. Myös on epäilty, että olen trolli ja pelleksi on haukuttu.

No totta kai olen trolli, ja pelle! Keharit, jos ette kestä peikkoja ja pellejä niin menkää muiden blogeja lukemaan.

Tästä pelästyneenä aion nyt nostaa rimaa – tippuu tyhmät pois – eli alan puhumaan taiteesta.
Öhöm *silmälasien siirto etusormella nenänvartta pitkin ylöspäin*

Tänään oli yliopistolla ensimmäinen tapaaminen ryhmän kanssa, jossa osallistun tuottamaan sisältöä Hong Kong Art Archive -nimiselle, taiteen tutkimuksen laitoksen ylläpitämälle, nettisaitille.
Hong Kongin liityttyä Kiinaan on noussut tarve korostaa paikallista taideyhteisöä ja sen omalaatuisuutta suhteessa muuhun Kiinaan.
Toisaalta jäin miettimään oliko siirtomaakaudella Englannin käskyvalta niin musertava, että silloin ei ollut tahtotilaa tuottaa omaa hongkongilaisuutta taidekentällä? Ei pidä sinisilmäisesti luulla, että Englanti olisi kaikessa jos missään ollut sen parempi isäntä kuin Kiina.

Mutta siis itse taidemaailmaan.

1970-luvun lopulla Hongkongiin palasi useita Euroopassa taidekoulunsa käyneitä paikallisia. Muodostui perinteisen taidemaailman, joka sekin oli saanut voimakkaasti vaikutteita länsimaisesta maisema- ja muotokuvataiteesta koko kolonialistisen ajan, ja uusien postmodernistien välinen kuilu.

Uuden sukupolven tärkeitä näyttelyitä olivat mm. lokakuussa 1987 pidetty Out of Context, jonka osallistujalistaa voi pitää hongkongilaisen taidemaailman kuka kukin on -kirjana. Muita tärkeitä paikallisten nykytaiteen yhteisnäyttelyitä olivat City Vibrance vuonna 1992, näyttely avasi Hongkongin taidemuseon uudisrakennuksen, sekä Turn of The Century, josta puhuttaessa katsoin ulos ikkunasta ja mietin, että söisinkö vielä yhden croque-monsieurin yliopiston kahvilassa ennen kotiin lähtöä vai tekisinkö oikeaa ruokaa.

Taiteilijoista mielenkiintoisimpia läpikäydyistämme olivat mielestäni:
Leung Mee Ping ja hänen mahtava turistimaalauksia kritisoiva Made in Hong Kong (2007) teos.
Carol Lee Mei Kuen taas teki vaikutuksen hienoilla auringonvalossa ruskettamillaan paperiteoksilla. Taiderunkkausta kyllä, mutta jotenkin minusta superdiippiä ja kiinnostavaa. Valo maalaa... Carolin tausta on perinteisessä kiinalaisessa tussimaalauksessa. Opiskeli sittemmin Melbournen taideteollisessa eli RMIT:ssä.
Useita ihania keraamikkoja mm. Yin Wai Wai, joka tekee sekä keramiikkaa, että installaatioita ja entinen matemaatikko Ray Chan See Kwong, joka työstää hienon väkivaltaista keramiikkataidetta. Sopii gooteille.
Hienoisen kiinnostava Alex Heung King Fung, joka maalaa eläimiä. Hänen bambi-työnsä muistutti eilen näkemääni hiustaiteilijan installaatiota. Ja kuulokkeet korvilla oleva pikkulintu oli jotenkin kauhean samaistuttava. Tuli mieleen aamuiset työmatkan pimeän Helsingin läpi bussi 24:ssa korvalappustereot täysillä.
Ja sit pitää tietenkin mainita Lee Kit, joka tulee ensi kesänä edustamaan Hongkongia Venetsian biennaalissa, mutta mitään en osaa hänen töistään sanoa, kun käsitetaide niin harvoin saa minulla seisomaan.
Ja nuorimpana kaikista Chow Chun Fai, joka nousi kansainväliseen kuuluisuuteen hongkongilaisten elokuvien stillkuvista tekemillään videoteoksilla. Tekstitettyjen elokuvien pysäytetyistä kuvista syntyi luettava tarina, joka oli (pääsääntöisesti taistelu-)elokuvien sanoman vastainen.

Tärkeimpänä ei-taiteilijana on ehdottomasti nostettava esiin Oscar Ho (thii, ho-ho), joka on kuratoinut useita julkista keskustelua herättäneitä näyttelyitä, perustanut Shanghain nykytaiteen museon ja kirjoittanut monia hongkongilaista taidemaailmaa käsitteleviä teoksia. Hän toimii professorina, on mukana monissa yhteisötaideprojekteissa ja ties vaikka mitä.


Ja sitten pieni lista kiinnostavista paikoista, joita projektin aikana kierrämme:

Grotto
Galleria, joka edustaa vain hongkongilaisia taiteilijoita. Grotto on järjestänyt monia näyttelykiertoja ulkomaille ja toimii aktiivisesti kaupungin taidemaailmassa.

Para / Site Art Space
Näyttelytila, joka tuo kansainvälisiä nimiä kaupunkiin ja järjestää myös paikallisten taiteilijoiden näyttelyitä.

Fo Tan
Entinen tehdas, jossa on nykyisin yli 200 taiteilijan työtilat.


Huh,
jos jaksoit tähän asti, et ole persu.

Huomenna jotain kevyempää.

Ja kävin kantonintunnilla!

Ngo giu Antti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti